Buddies Outing -- Bukan Sekadar 'Outing'


Alhamdulillah, tanggal 5 April 2014, hampir 50 peserta dari PPISMP Semester 2 berkumpul bersama-sama di Kuala Ibai. Program di bawah anjuran Lajnah Usrah dan Tarbiyah ini bukan sahaja disertai oleh guru pelatih Muslim bahkan bukan Muslim juga turut hadir bersama-sama. Tujuan 'Buddies Outing ini diadakan, tidak lain tidak bukan adalah bagi mengukuhkan ikatan persahabatan dan perpaduan di samping bagi meningkatkan kefahaman Islam. Program bermula seawal jam 8 pagi dengan senaman dan sarapan.


Kemudian, semua peserta dibahagikan kumpulan untuk aktiviti 'explorace'. Terdapat lima checkpoint yang mesti dilalui oleh kesemua peserta. Setiap checkpoint ini mempunyai tujuan dan matlamat yang mesti dicapai oleh setiap peserta.






Checkpoint 1 : Istana Idamanku
Checkpoint 2 : Water ohh Waterr
Checkpoint 3 : Puzzle
Checkpoint4 : Bola ku Sayang
Checkpoint Special : Friendship's light

Checkpoint terakhir merupakan kemuncak bagi program 'Buddies Outing ini. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menyalakan sumbu. Kumpulan yang terawal menyalakan sumbu dikira pemenang. Pelbagai strategi dilakukan tapi tetap tidak dapat menyalakan sumbu tersebut. Checkpoint ini sebenarnya ingin menguji semangat setiakawan dan perpaduan. Setiap kumpulan sebenarnya mestilah bersatu padu untuk menyalakan sumbu berkenaan.


Aktivti explorace berakhir sekitar jam 12.00 pm. Majlis diteruskan dengan Majlis Penutup yang dirasmikan oleh Tuan Pengarah, Encik Ghulam sarver bin Mubarak Ali. Beliau mengucapkan setinggi-tinggi tahniah atas penganjuran dan menyatakan kegembiraannya menerima jemputan ini. Majlis berakhir jam 1.00 pm. Semua peserta pulang ke IPG dengan bas yang disediakan. Semoga 'Buddies Outing' ini memberi manfaat kepada semua peserta dan ahli jawatankuasa pelaksana. Moga setiap yang dilaksanakan mendapat redha Allah.



******************************************************** tamat.

No comments: