Bengkel Pengurusan Organisasi



Pada 12 April 2014, Lajnah Ekonomi dan Pembangunan BADAMD telah menganjurkan bengkel pengurusan organisasi. Bengkel ini diadakan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada bakal guru mengenai pengurusan organisasi merangkumi pengurusan mesyuarat, protokol, perhubungan awam serta pengucapan awam.



Bengkel ini bermula pada pukul 7.45 pagi dengan bacaan doa daripada Ustaz Faiz bin Aziz diikuti dengan ucapan daripada Encik Ghulam Sarver bin Mubarak Ali selaku pengarah Institut Pendidikan Guru Kampus Dato Razali Ismail. Setelah selesai memberi ucapan pengarah terpaksa bergegas meninggalkan dewan kerana terdapat perkara yang perlu diuruskan. Pihak BADAMD telah menjemput penceramah khas iaitu Tuan Haji Yahaya bin Othman, Y.M Tengku Nor Faizul bin Tengku Embong, Encik Idrul Hisyam dan Puan Norzaini binti Yusof.

 
Tuan Pengarah, Encik Ghulam memberi ucapan

Dalam bengkel ini terdapat 4 slot, slot yang pertama bermula pada pukul 8.55 pagi oleh penceramah istimewa iaitu Tuan Haji Yahaya bin Othman yang berbicara mengenai pengurusan mesyuarat. Antara perkara yang beliau selitkan dalam pengurusan mesyuarat ialah jenis mesyuarat, peranan dan tanggungjawab ajk, agenda mesyuarat serta senarai semak tatacara dan pengendalian. 


Slot yang kedua pula bermula pada 10.37 pagi mengenai protokol yang dipimpin oleh Y.M Tengku Nor Faizul bin Tengku Embong. Dalam slot ini, penceramah menerangkan kepada para peserta mengenai maksud protokol, susunan keutamaan dalam protokol yang merangkumi panggilan kehormat, susunan anugerah dan bintang, susunan tempat duduk, cara berpakaian, susunan acara, pemasangan bendera dan lagu kebangsaan dan negeri.


Seterusnya, slot yang ketiga bermula pada pukul 12.15 tengah hari yang dikendalikan oleh Encik Idrul Hisham berkenaan dengan perhubungan awam. Dalam slot ini, Encik Idrul Hisham memberitahu para peserta mengenai cara komunikasi yang berkesan. Menurut beliau, hasil gabungan komunikasi lisan dan komunikasi bukan lisan akan membawa kepada komunikasi yang berkesan. 


Slot yang terakhir pula bermula pada 2.40 petang yang dipimpin oleh Puan Norzaini binti Yusof yang membicarakan mengenai pengucapan awam. Antara perkara yang dibangkit oleh beliau dalam slot ini ialah mengenai ciri pengucapan awam yang baik, cara memulakan ucapan serta pelbagai lagi.



 

Semoga semua peserta mendapat manfaat dari program ini. Segala kekurangan dari pihak kami harap dapat dimaafi :) 

No comments: