Hiburan itu salah ke??

Dalam menongkah kehidupan dunia yang semakin mencabar, ayuh kita singkap kembali isu semasa yang melanda dunia hiburan kita.

Marilah kita bersungguh-sungguh meningkatkan ketaqwaan di dalam jiwa kita. Ketaqwaan kepada Allah SWT yang menuntut kita melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi segala yang laranganNya. Semoga dengan taqwa yang mantap, kita berjaya meraih kebahagiaan hidup kita di dunia dan kesejahteraan yang abadi di akhirat kelak. Sesungguhnya kebahagiaan kita di dunia dan di akhirat hanya akan terhasil bila mana kita berada di bawah naungan rahmat dan keredhaan Allah SWT.

Berhibur adalah fitrah semulajadi manusia. Hiburan merupakan suatu perkara yang disenangi oleh naluri insan. Hiburan juga adalah gabungan keindahan seni, kehalusan bahasa dan keunikan budaya manusia yang mampu mententeramkan jiwa dan melahirkan kegembiraan.


Sebagai agama yang menepati keperluan fitrah, Islam tidak menghalang umatnya berhibur, namun hiburan di sisi Islam perlu disuluh dan dipandu mengikut nilai-nilai murni yang dibawa oleh Islam.



Sebagai seorang muslim, kita hendaklah meyakini bahawa cara hidup Islam adalah yang amat sempurna dan pasti dapat memenuhi kesemua aspek keperluan hidup manusia. Syariat Islam diturunkan bukanlah untuk menyekat kebebasan manusia tetapi ia bertujuan untuk mengawal dan mengatur keperluan manusia untuk menjamin kesejahteraan dan kebahagiaan hidup yang berpanjangan.

Hiburan dalam Islam adalah suatu yang menenangkan dan mendidik jiwa.

Melihat kepada realiti hiburan kita pada hari ini, dapat dirumuskan bahawa sebahagaian besar hiburan kita gagal mencapai matlamatnya. Bukan sahaja hiburan tersebut gagal memberi ketenangan jiwa dan kedamaian dalam sanubari kita, malah ia telah mencetuskan masalah dan kecelaruan di dalam kehidupan. Ini kerana hiburan tersebut tidak berpandukan kepada garis panduan yang telah ditetapkan oleh syariat. Ia hanya bertujuan memenuhi runtunan nafsu semata-mata. Hiburan yang ada bukan sahaja tidak mendidik jiwa, malah mendorong kepada kelalaian, maksiat dan pergaulan bebas yang akhirnya mengundang kepada gejala sosial yang merosakkan kesejahteraan hidup umat Islam.

Marilah kita imbas kembali intipati penting perbahasan khutbah hari ini. Antaranya :

Pertama : Islam adalah agama fitrah. Justeru, Islam mengharuskan hiburan sebagai memenuhi tuntutan fitrah yang bersesuaian dengan garis panduan syariat.

Kedua : Hiburan di dalam Islam adalah sesuatu yang dilakukan bertujuan mendidik jiwa dan menghasilkan ketenangan sanubari di samping melahirkan kegembiraan dan keseronokan berhibur.

Ketiga : Kita perlu memastikan dan memilih hiburan yang berlandaskan syariat untuk menjamin kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat.

Jelas, hiburan itu tidak salah, tetapi yang salah bila kita tersalah memilihnya..
Anda bijak untuk memilihnya.=)

JOM JADI MUSLIM SUPER ! ANDA BOLEH DAN PASTI BOLEH.

Betulkan yang biasa, biasakan yang betul! J

MESIR : Aku tidak sedih

“Syahid.. Syahid.. Syahid”. Perkataan mulia yang meniti sentiasa di bibir seorang ibu muda. Ibu kepada dua orang anak. Mesir bertumpah darah. Semarak syahid membara di dada ibu muda itu.
Suatu hari, usai menidurkan kedua anaknya, isteri solehah itu menemani suaminya ke Dataran Rabiatul Adawiyah.

“Bang!” Satu das tembakan mengenai kaki si suami. Lantas si isteri memapah suaminya ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Di tingkat 4 hospital berkenaan, si isteri dikawal rapi oleh suaminya kerana dia tahu isterinya boleh sahaja melakukan apa pun perkara demi memburu syahid. Suatu ketika, ayah wanita tersebut pernah menasihatinya :
“Tidak perlulah kamu terlalu kehadapan di dataran. Cukuplah hanya sekadar di belakang, kerana mungkin syahid akan memburu mu. Sedangkan anak-anak mu masih memerlukan diri kamu.” Pesan si ayah.

Namun apa yang dibalas wanita berkenaan?
“Ayah, adakah disebabkan 2 orang anak saya itu, maka saya perlu mensia-siakan peluang syahid ini?” Sebak si wanita itu.Sungguh kecintaannya untuk menemui Tuhan dalam keadaan mulia jauh mendalam di dadanya. 

Dari Anas bin Malik r.a, dari nabi SAW sabdanya :
Maksudnya : “Tidak ada seorang pun yang telah masuk syurga ingin kembali semula ke dunia walaupun seluruh isi bumi ini diberikan kepadanya kecuali orang-orang yang mati syahid. Orang yang mati syahid itu ingin kembali ke dunia lalu dia tewas (syahid) di dunia hingga sepuluh kali, kerana dia telah menyaksikan bagaimana mulianya orang yang mati syahid.”

“Worshhh!” Tiba-tiba bunyi deraian yang kuat di tingkat empat bangunan hospital tersebut. Sebuah peluru mencari kepala wanita yang teringin untuk menemui Tuhannya dalam keadaan mulia. Ya, wanita itu syahid akhirnya, doanya termakbul. Cita-citanya terlaksana. Syahid bukan untuk semua, ia khas untuk yang dipilih dan terpilih sahaja.



Justeru, perlukah aku sedih untuk melihatnya menemui kecintaannya dalam keadaan mulia? Sekali lagi ingin dilontarkan, perlukan aku untuk bersedih? Perlukah untuk menitiskan air mata melihat mereka memahami Islam sepenuhnya? Samada hidup dalam keadaan mulia atau mati dalam keadaan syahid yang menjadi pegangan mereka. Ya! Aku tidak sedih, malah aku bangga kerana mereka faham kenapa mereka dijadikan. Mereka sedar mereka adalah hamba.

Ya. Demi Allah aku tidak sedih melihat mereka. Malah kecemburuan atas keberanian dan kefahaman mereka mengatasi segalanya. Allah… hebatnya mereka.
Dimana kita hari ini? Sekadar solidariti membara di facebook, kerana itu yang menjadi tatapan kita sehari-hari?

::Syeikh Ahmad Yassin::
Seorang yang lumpuh dan hampir buta, namun cukup digeruni oleh lawannya. Zionis durjana. Malah masyarakat seantero dunia menggaguminya. Adakah kerana statusnya di facebook hebat atau “profil picture nya” yang menarik? Tidak, sekali kali tidak. Hebatnya kerana ketinggian ilmunya, hebatnya kerana istiqamah yang subur di dalam dirinya. Meskipun ditemani kerusi roda saban hari. Namun, beliau masih tetap digeruni. Tidakkan kita ini menjadi orang yang berfikir? Mengapa setakut itu musuh kepadanya, sehingga dua buah bom khusus untuk kesyahidannya?

Ya. Jawapannya kerana musuh takut kepada kefahamannya terhadap Islam. Musuh takut melihat dirinya mampu meniupkan roh kefahaman Islam kepada manusia. Musuh takut melihat ramainya manusia tersedar dari tidur bahawa selama ini mereka hanya bermimpi menjadi manusia yang bebas dari dunia.

Persoalannya. Adakah musuh sudah sangat menggeruni diri kita? Baik kerana ketinggian ilmu mahupun ketinggian akhlak juga istiqamah beribadah? Pelaksaanan kita sejauh mana dalam hal ehwal Islam? Kita lantang di facebook namun menikus di alam realiti. Jadi bagaimana? Adakah kita munafik? Nauzubillah (Moga kita tidak tergolong).
Jalan keluarnya ada, jangan terlalu kecewa :
1.      Dekati mereka yang taqarrub billah (dekat dengan Allah).
2.      Dekati rumah Allah.
3.      Tuntutlah ilmu semampu  kita.
4.      Bukalah ruang menerima hidayah Allah.

Jom! Dekati Balai Islam. Di sini pusat kita menerima dan memahami Islam. Bukan sekadar hidup dengan nama muslim, namun kita perlu menjalani kehidupan dengan cara muslim. Berbanggalah dengan cara hidup kita. Berhentilah ditipu oleh dunia. Berhentilah.
Mari kita suburkan kefahaman kita, agar musuh gerun melihat kebangkitan Islam. Ubat untuk semua ini hanya satu, iaitu memahami Islam secara keseluruhan.


PERCAYALAH. Aku tidak sedih melihat mereka, Namun, Aku sedih melihat KITA!
Sedarlah Ummat! Kita diakhir zaman. Jika kemalasan yang mahu dihadam ketika ini, maka terimalah derita kejahilan dalam mendepani dunia akhirat suatu hari nanti.

Sedarlah.. sedarlah.


# Semua ini kerana sayang.

..by : SF..

ADA APA DENGAN USRAH? [AADU]

Assalam. :)

 baru-baru ini diadakan satu usrah umum khusus untuk pengenalan tentang usrah kepada adik-adik yang baru memasuki ke bumi IPG KDRI.


antara isi-isi tentang AADU ialah pengertian usrah iaitu
 Usrah kumpulan individu atau mukmin yang beriman dengan agama Islam, berusaha dan tolong-menolong di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam.
Usrah juga keluarga yang diikat
dengan ikatan aqidah

seterusnya ialah berkaitan dengan sejarah usrah 
  1.  Bermula Pada Zaman Rasulullah S.A.W
  2. Rumah Al- Arqam bin Abi Al-Arqam sebagai tempat menyampaikan ajaran-ajaran Islam, tunjuk ajar dan nasihat
  3. Seruan ini telah berjaya mengislamkan ramai masyarakat Quraisy
  4. Kebanyakkan daripada mereka adalah dari golongan fakir miskin dan hamba




ADAB-ADAB DALAM USRAH

1.Niat kerana Allah (ikhlas)
2.Datang tepat pada waktu
3.Berwuduk dan berpakaian sopan
4.Bawa quran dan buku catatan
5.Berazam untuk dapatkan ilmu

6.Datang dengan niat hendak kukuhkan ukhwah
7 .  Duduk dengan penuh adab
8.  Mendahului majlis dengan tahmid dan selawat
9.Beri tumpuan sepenuhnya .
10.Tidak mencelah ketika naqib/ah atau sahabat memberi penjelasan.
11.Tidak meninggikan suara
12.Tidak banyak ketawa atau bergurau.
13.Tidak mempersoal arahan yang telah diberikan yang jelas dan menepati syarak.
14.Minta izin sebelum keluar kerana sesuatu keperluan


Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya,
Dia (Allah) memberikannya kefahaman
dalam AD-DIN”

TERIMA KASIH :)

KURSUS KAHWIN dengan kerjasama JABATAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM TERENGGANU

ASSALAMUALAIKUM :)


Kursus Kahwin Anjuran Badamd 2013 dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu...
21 Jun 2013-22 Jun 2013 iaitu minggu pertama semester hadapan.
bayaran adalah sebanyak RM 60.

Tutup permohonan pada 15.5.2013, Rabu, 
jadi boleh terus berhubung dengan pihak kami (Lajnah  Tamrin BADAMD)
 untuk urusan mengisi borang penyertaan secepat mungkin.

Hubungi kami :
Abdullah PISMP Pai2 SEM 1 atau 
Nurul Iman, PISMP Pai 2 SEM 1.

Tempat adalah terhad, siapa cepat dia dapat.

"sedaikan ilmu sebelum menempuhi rumah tangga"
"Indahnya Hidup Bersyariat"

*untuk KDRI-ans


Terima Kasih :)

Majlis Tilawah, Tafsir & Hafaz Al-Quran (MUTTHQ)




bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum..

[MUTTHQ 2013]

Firman Allah SWT: "Dan bacalah Al-Quran itu secara tartil (bertajwid)" (Al-Muzammil: 4). 
Sabda Rasulullah: “Sebaik2 dikalangan kamu ialah org yang mempelajari Al-Quran dan mengajarkannya” (Riwayat Bukhari, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa'i, dan Ibnu Majjah).



Ayat-ayat pilihan

Ayat Tilawah dan Tafsir Al-Quran (Lelaki)
Peserta dikehendaki memilih salah satu surah yang dinyatakan.
1. Surah al-Baqarah (ayat 21)
2. Surah an-Nisa’ (ayat 34)
3. Surah an-Nisa’ (ayat 170)
4. Surah al-Maidah (ayat 41)
5. Surah al-Maidah (ayat 48)
6. Surah al-Maidah (ayat 72)
7. Surah al-Maidah (ayat 87)
8. Surah al-An’am (ayat 36)
9. Surah al-A’raf (ayat 138)
10. Surah al-A’raf (ayat 156)
11. Surah an-Nahl (ayat 36)
12. Surah al-Kahfi (ayat 27)
13. Surah al-Mu’minun (ayat 51)
14. Surah al-Furqan (ayat 61)
15. Surah al-Rum (ayat 31)

Ayat Tilawah dan Tafsir Al-Quran (Perempuan)
Peserta dikehendaki memilih salah satu surah yang dinyatakan.
1. Surah an-Nisa’ (ayat 19)
2. Surah an-Nisa’ (ayat 148)
3. Surah an-Nisa’ (ayat 163)
4. Surah al-An’am (ayat 74)
5. Surah al-A’raf (ayat 171)
6. Surah at-Taubah (ayat 34)
7. Surah Yusuf (ayat 77)
8. Surah Thoha (ayat 80)
9. Surah al-Ahzab (ayat 38)
10. Surah al-Fathir (ayat 31)
11. Surah az-Zumar (ayat 23)
12. Surah az-Zumar (ayat 53)
13. Surah al-Hujurat (ayat 6)
14. Surah al-Tholaq (ayat 1)
15. Surah al-Fusilat (ayat 9)

Ayat Hafazan al-Quran
1. Surah as-Sajadah
2. Surah Yasin
3. Surah al-Waqiah
4. Surah al-Jumuah
5. Surah al-Mulk
6. Surah al-Insan


sebarang pertanyaan,sila rujuk

Lajnah Kesenian & Kebudayaan BADAMD
Azree Jamil :  PISMP PAI 2 SEM 1
Shafwah Alias :  PISMP PAI 2 SEM 1


ayuh sama2 meriahkan MUTTHQ 2013! moga Allah redha ^_^

Dia Imamku~


Assalamualaikum :))

alhamdulillah Lajnah Usrah dan Tarbiyyah BADAMD telah berjaya mengadakan satu forum yang agak menarik. melihat dari tajuknya "DIA IMAMKU".

mungkin ramai yang tertanya-tanya apakah konsep yang ingin dibawa oleh Lajnah ini. adakah mengenai cinta? ya, cinta itu merupakan fitrah manusia. Tetapi yang penting ialah bertanggungjawablah dengan cinta yakni  Pemimpin. 

ahli panel dan moderator bagi forum "dia Imamku"
definisi imam itu sendiri ialah pemimpin. pemimpin yang mempunyai ilmu amat penting untuk memimpin orang lain. boleh dibuat analogi seperti pemandu teksi, dimana pemandu teksi itu perlu mempunyai ilmu dan pengetahuan tentang jalan untuk menghantar penumpangnya ke tempat yang dituju dengan tepat dan betul. jika pemandu teksi itu tidak tahu selok belok jalan, pasti akan sesatlah mereka. 

begitulah juga dengan pemimpin. andai seseorang pemimpin itu tidak mempunyai ilmu atau kurang nya ilmu, bagaimanakah beliau boleh memimpin? nampak kan..

imam juga boleh didefinisikan dengan maksud lain iaitu suami. ramai wanita impikan suami yang baik. tipulah jika ada yang ingin bersuamikan seorang lelaki yang tidak berakhlak. jika ketua keluarga, mereka (wanita) inginkan yang baik-baik supaya keluarga aman dan bahagia, begitu juga dengan pemimpin yang mentadbir alam ini, pasti kita semua inginkan keamanan dan kebahagiaan bukan? jom renung-renungkan :)

dan banyak lagi perkongsian yang disampaikan oleh mereka-meraka ini..


 

"amanah itu satu taklifan bukan tasyrifan"

waallahua'lam
jzkk..



 

MAGNET REZEKI DENGAN SOLAT DHUHA

Assalamualaikum :)

Ingat tak lagi tentang majlis pelancaran solat dhuha. 


di sini kami bawakan apa kaitan solat dhuha dengan rezeki?

Allah tu sayang semua hamba-hambaNya.
Dia turunkan Rezeki dalam pelbagai bentuk.
Ada yang dalam bentuk wang ringgit, ada yang dalam bentuk makanan, ada juga yang dalam bentuk berjaya cemerlang dalam pelajaran..dan pelbagai lagi bentuk lah..
Kadang-kadang manusia ni, nampak Rezeki tu hanyalah 'wang ringgit' semata-mata.. tapi Rezeki tu bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit,tapi meliputi semua segala nikmat yang Allah beri pada kita..

Ada orang mempersoalkan kenapa setiap manusia berbeza-beza dalam penerimaan Rezeki dari Allah? kenapa ada yang Rezeki nya luas, ada yang rezeki nya sempit, bukankah Allah Maha Adil? Nauzubillah.. 

Sebenarnya kita perlu sedar yang menyebabkan rezeki seseorang itu menjadi sempit kerana mungkin dia sering melakukan dosa besar atau pun dia sering melakukan dosa kecil secara berterusan. Jadi, Allah hendak menguji sejauh mana hati dan keimanan dia kepada Allah..

Firman Allah: “Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, maka Kami siksa mereka disebabkan perbuatan mereka sendiri.”
 (Al-A’raf: 96)


Allah juga berfirman: "Demi waktu Dhuha dan demi Malam apabila menjadi sepi. Tidaklah Tuhanmu meninggalkanmu dan tidaklah Dia membencimu. Dan Akhirat itu lebih baik daripada dunia ini. Dan pasti Tuhanmu akan memberi kepadamu kurniaan hingga kamu menjadi suka." (Surah al-Dhuha : 1-5 )

Selalunya setiap sesuatu yang dijadikan sebagai bahan sumpah Allah s.w.t mengandungi kepentingan yang sangat hebat. Di sini Allah s.w.t menjadikan waktu Dhuha sebagai bahan persumpahan-Nya. Itu menunjukkan bahawa waktu Dhuha itu ada keistimewaannya.


dengar nasyid sikit :)




JOM SAMA-SAMA KITA AMALKAN :)
Jzkk..





Majlis Pelancaran Kempen Dhuha

Assalamualaikum :)

Baru-baru ini pihak BADAMD telah mengadakan majlis Pelancaran "KEMPEN DHUHA" di dewan Al-Farabi.





pembahagian kad doa waktu dhuha kepada guru pelatih yang hadir. :)



Pada hari tersebut juga, penyampaian hadiah kepada pemenang "Voice of Calliph" dan kepada pemenang "Sweet Ladies Talk"






terima kasih :)




MALAM INDAHNYA HIDUP BERSYARIAT

Assalamualaikum :)

sempena Bulan Indahnya hidup bersyariah, mari la sama-sama kita mentadabur kitab Syamail Muhammadiah dan  memperkasakan al-Mulk. 



mungkin ada yang tertanya-tanya apakah kandungan kitab Syamail Muhammadiah?
kitab ini menceritakan tentang keperibadian Rasulullah s.a.w..

di mana hari ini kita umat Islam merasakan terlalu jauh dengan Rasulullah S.A.W. kerana tidak dapat membayangkan peribadi Baginda secara dekat. Tambahan pula kita tidak ada foto dan lukisan wajah dan susuk tubuh badan Baginda. Melalui hadis dalam kitab ini kita dapat mengenal Rasulullah S.A.W. dengan lebih terperinci lagi.
____________________________________________________________________________

"Salah satu karya terbaik mengenai keperibadian dan akhlak Rasulullah S.A.W. ini ialah karya Imam Al-Tirmizi. Karya ini singkat namun lengkap sehingga setiap orang yang membacanya seakan-akan menyaksikan langsung keindahan dan keagungan peribadi Rasulullah yang mulia".
- Syeikh Al-Qari Dalam Jam'ul-Wasa'il

Allahuma solli ala muhammad..
...

Di sini, diselitkan sedikit perkongsian tentang membaca Al- Mulk
nak tahu lebih lanjut boleh klik ini. 

Surah ini menyelamatkan seseorang daripada azab kubur. Kelebihan juga dinyatakan pada malam hari. Seseorang yang membacanya pada malam hari telah melakukan banyak ibadah dan telah melakukan satu amalan yang baik.

Ulama' berkata :
“Sesungguhnya Rasulullah SAW tidak akan tidur melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”


JOM AMALKAN SUNNAH RASULULLAH tanda kita 
CINTA RASULULLAH

syukran dan terima kasih :)

MABIT 10 MAC 2013~

assalamualaikum dan salam sejahtera :)


ceramah yang bertajuk "Online di Langit Illahi" yang telah disampaikan oleh Ustaz Sood pada 10 mac 2013.



antara perkongsian yang telah disampaikan oleh ustaz Sood ialah :


Pembahagian musim cinta manusia :

  • antara umur 1-15 tahun  : cinta kepada ibu bapa, keluarga, belajar mengenal Allah dan Rasul.
  • umur 15-20 tahun : mula cinta pada seseorang/ cinta monyet/ cinta kepada ibu bapa pudar
  • umur 20-40 tahun : kemarut cinta (kahwin), isteri dan anak-anak, cinta kepada kereta, rumah, ibu bapa kadang-kadang semakin pudar.
  • umur 40-60 : cinta kepada harta diteruskan. Mempunyai angan-angan untuk berkahwin lagi. setengah yang lain lebih menumpu kepada cinta hakiki kerana menyedari diri tidak lama lagi akan menuju ke alam yang abadi.


Kisah sahabat mengenai cinta Allah dan Rasul, antaranya 
Kisah Anzalah
Anas bin Nadar
Khabab bin al-arat
Amar bin Jmuh (seorang yang tempang)

Untuk mengetahui tentang kisah sahabat Nabi Hanzalah boleh la klik ini



Mengenai Cinta :
Firman Allah dalam surah Ali Imran ayat 14

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak hartabenda yang banyak berpikul-pikul, dari emas dan perak kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang- binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah) pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga).


Nabi s.a.w juga bersabda :
“Dinikahi wanita itu kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikkannya dan agamanya. Maka pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya beruntunglah kedua-dua tanganmu.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

di sini ustaz Sood menyatakan tips CINTA menurut syariah :
  • Cinta kepada Allah
  • minta bantuan daripada Allah
  • Ikhlas dan jujur 
  • Restu Ibu bapa
  • sentiasa menjaga batas syariat.
Dan yang paling penting di sini ialah CINTA KEPADA ALLAH pada awalnya :))


mudah-mudahan kita berada dalam rahmah Allah s.w.t

*moga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.


syukran & terima kasih :)


Sedetik Bersama Nuqaba' dalam Bengkel Nuqaba'~

Assalamualaikum :)

Sepanjang 2 hari bengkel nuqaba' dijalankan adalah untuk memberi nilai kesedaran kepada para Nuqaba’ mengenai tanggungjawab dan amanah di IPG Kampus Dato’ Razali Ismail secara khususnya. 

Ini merupakan satu langkah permulaan bagi mewujudkan bi’ah solehah di IPG Kampus Dato’ Razali Ismail bagi menjadikan setiap warga IPG  menghayati Islam sebagai cara hidup yang sebenar. 

Kronologi "Bengkel Nuqaba'  2013"

HARI PERTAMA

Pendaftaran para Nuqaba' 

Warta Disiplin telah disampaikan oleh Ustaz Fathi Ramli serta pembahagian barang amanah.

Ucapan mas'ul Bengkel Nuqaba'

salah satu cara untuk mengeratkan ukhuwwah dengan makan bersama-sama dalam talam. :)))


slot 1 : Pengenalan Usrah oleh Puan Maimunah Ropar


HARI KEDUA

Riadah : Futsal Mahabbah


Slot 2 : Ukhuwah dalam Usrah oleh Ustaz Sood


LDK : zero to hero.
di mana para nuqaba' diminta untuk mencari mad'u untuk memberi kefahaman tentang usrah dan sebagainya.
* ucapan setinggi-tinggi penghargaan kepada yang terlibat :) moga Allah merahmati kalian. 


Syukran kathir :)

MALAM BINA IMAN & TAQWA (MABIT) 2013

assalamualaikum :)

Pihak Badamd akan mengadakan Malam Bina Iman dan Taqwa (MABIT) pada hari Ahad 10 Mac 2013
di Balai Islam Al-Muttaqin.

ceramah yang bertajk "Online di Langit Illahi" yang akan disampaikan oleh Ustaz Sood.
persoalannya, apakah yang maksud yang bakal disampaikan? jom sama-sama memeriahkan majlis dan 
luangkan sedikit masa untuk mengetahui lebih lanjut.

moga beroleh manfaat dan barakah Allah s.w.t :)
 
Tentatif program adalah tertera di bawah :





syukran dan terima kasih :)