Video Terakhir Pimpinan BADAM Sesi 2011/2012



Segala puji bagi Allah yang mentadbir langit dan bumi. Kami, Biro Agama Kerohanian dan Moral (BADAM) yang memegang tampuk kepimpinan sepanjang 2011/2012 meneruskan legasi dakwah Rasul SAW di bumi IPG Kampus Dato' Razali Ismail. Tarbiyyah, pemahaman fikrah Islam yang jelas dan perpaduan sesama warga IPG termasuk bukan Islam juga ditekankan melalui aktiviti yang dijalankan oleh kami.

Antara program yang dilaksanakan oleh kami sepanjang sesi 2011/2012 ialah Bedah Buku yang dikarang Ustaz Afif Yahya daripada IPG Kampus Perlis, Hari Keluarga BADAM, Lawatan BIAM Ke Muzium al-Quran dan Muzium Kesenian Islam, Lawatan Ke IPG Perlis, Sambutan Mawlid Rasul SAW, Malam Kesenian Islam, Kursus Perkahwinan, Kursus Imam dan Bilal, Ceramah Khas Sempena Isra' Mikraj, dan Kem Kefahaman Islam.

Lagu Latar: Suara Tajdid Kami - Algebra Aku Rela - Algebra Yang Benar Tetap Benar - Algebra

by: Lajnah Penerbitan Dan Multimedia BADAM, IPG KDRI.




Ibnu Khalid Production




Pengurusan marah dalam Islam

Bismillahiraahmanirrahim~

Apa yang dimaksudkan dengan marah? Emosi yang kadang-kadang mengganggu kita rite? Definisinya ialah:

Menurut Hujjatul Islam al-Imam al-Ghazaliyy adalah elemen yang terdapat dalam hati manusia. Marah menurut  al-Ghazaliyy ibarat api dalam sekam. Kita tahu ianya merupakan salah satu aspek negatif namun Islam ada pandangan khusus tentang elemen marah ni. 

Kamus Dewan pula menakrifkan bahawa marah ialah berasa panas hati (kerana ditipu, dihina and so on), berang, gusar dan murka. Perkataan murka dalam kebudayaan Melayu kebiasannya dirujuk kepada kemarahan Allah, para Nabi dan Sultan. 

Dalam bahasa arab pula, Ghadab, merupakan sifat lawan bagi reda. Ibnu Qayyim menakrifkan marah adalah kehilangan pertimbangan akal (seolah-olah) seperti keadaan serigala mahu membunuh kambing.


Rasulullah S.A.W. bersabda, “Orang yang kuat bukanlah orang yang mampu mengalahkan lawannya. Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah.” (HR Ahmad, Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

So, jom kita reflect kembali, marah ada 2 jenis:


@ Marah yang terpuji adalah marah yang dilakukan kerana Allah, bertujuan kebaikan dan memberikan pengajaran, tidak melampaui batas, tidak mengeluarkan kata-kata kotor dan bukan melemmpiaskan emosi dan hawa nafsu.

@ Marah yang tercela adalah marah yang dilakukan bukan kerana Allah, tidak memberikan pengajaran, melampaui batas, mengeluarkan kata-kata kotor, bertujuan melampiaskan emosi dan hawa nafsu.


Marah sebahagian daripada makhluk, ia adalah sesuatu yang menyerap di dalam hati, ada yang mahmudah (terpuji) ada yang madzmumah (tercela) (apabila) bukan pada tempatnya manakala yang terpuji (apabila digunakan) di sisi agama dan kebenaran. (Lisan al-'Arab:1999)
Kemurkaan Allah adalah yang Maha hebat mengatasi segala amarah yang ada dalam dunia ini. Namun, kemurkaan Allah hanyalah untuk mereka yang ingkar dan meninggalkan larangan-Nya. Al-Quran telah merekodkan kemurkaan Allah. Antara golongan yang dimurkai oleh Allah ialah bangsa Isra'il. Boleh rujuk surah al-Baqarah:61)

... dan mereka ditimpakan dengan kehinaan dan kepapaan, dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan dari Allah. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka kufur(mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mu՚jizat- mu՚jizat yang membuktikan kebesaranNya); dan mereka pula membunuh Nabi-nabi dengan tidak ada alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.

Namun, hendaklah kita mengerti satu perkara, keampunan Allah lebih luas dari kemurkaan-Nya.

dan bagi Allah jualah segala yang ada di langit dan di bumi, ia mengampunkan sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya, dan Dia menyeksa sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan ingatlah (bahawa) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Imam al-Ghazaliyy membahagikan kategori tabiat marah kepada 4:

@ Orang yang cepat marah dan cepat reda kemarahannya
@ Orang yang lambat marah dan lambat reda kemarahannya
@ Orang yang lambat marah dan cepat reda kemarahannya
@ Orang yang cepat marah dan lambat pula reda kemarahannya 

So, anda kategori yang mana? =)

Kategori yang paling baik adalah kategori ketiga: Orang yang lambat marah tetapi kemarahannya segera atau mudah reda.Manakala kategori yang paling buruk adalah kategori keempat:Orang yang cepat marah tetapi lambat pula redakemarahannya. (al-Ghazzaliyy, 2003) 

Yup, kita bukan hanya perlu tahu macam mana nak marah, definisinya apa jenisnya. Jom kita ambik tahu sikit tentang alngkah-langkah pencegahan. 


Langkah-langkah pencegahan marah 

@ Niat yang ikhlas

First of all, kita sendiri perlu ada kesedaran mengenai  kawalan marah ni memandangkan ia merupakan tuntutan agama dan sedar tentang keburukannya jika kita tidak bijak mengawal.

@ Sabar

Kesabaran merupakan salah satu kunci ketenangan psikologi dalam Islam. Ganjaran bagi orang yang bersabar ialah mendapat keampunan dan kedudukan yang istimewa di sisi Allah. Firman Allah dalam surah Hud ayat 11:


kecuali orang-orang yang sabar dan mengerjakan amal soleh maka mereka itu akan beroleh keampunan dan pahala yang besar. 

@ Sifat pemaaf

Sikap pemaaf melambangkan ketinggian akhlak seseorang seperti peribadi yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Jika ia diserap dalam diri seseorang, proses mengawal marah akan ternyata lebih mudah! Tak percaya? Mari cuba. =) Boleh rujuk surah asy-Syura' ayat 37.


@ Faham konsep gagal mengawal kemarahan tanda kelemahan

Kemarahan melampau bukanlah lambang kekuatan ataupun kegagahan.
Rasulullah S.A.W. bersabda, “Orang yang kuat bukanlah orang yang mampu mengalahkan lawannya. Sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu menguasai dirinya ketika marah.” (HR Ahmad, Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Malah ianya merupakan lambang kelemaha seseorang individu. Kenapa? Kerana dirinya sendiri gagal membendung diri dari bisikan syaitan.

@ Membayangkan wajah yang hodoh ketika marah

Satu saranan yang menarik oleh Imam al-Ghazaliyy adalah membayangkan ekspresi wajah yang hodoh ketika marah. Ia sesuatu yang memalukan dan wajar dihindari. So, kalau ada orang kata, 'awak nampak comel masa marah.' Menipu je tu.

@ Tawaddu'

Bermaksud merendah diri means bila kita merendah diri, hilanglah kemegahan jiwa dan akan selamat dari keburukan amarah.

@ Istighfar dan banyakkan amal soleh

Mungkin juga punca sifat amarah ini ialah dari sifat-sifat mazmumah yang juga merupakan dosa seperti takbur, ego, tamak, terlalu mengejar nama dan sebagainya, perlulah kita meningkatkan lagi amal ibadah, kualitinya.

Sesungguhnya, amal-amal kebajikan (terutamanya solat) menghapuskan kejahatan. Demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat. (Hud:114)

Langkah-langkah pengawalan ketika marah


@ Membaca taawuz

Dalam satu hadis diriwayatka, terdapat dua lelaki sedang bertengkar di hadapan Rasulullah s.a.w. Salah seorang daripadanya naik berang sampai merah mukanya, lalu  Rasulullah s.a.w bersabda:

Sesungguhnya aku tahu satu kalimah, jika dibacakannya akan menghapuskan apa yang ada padanya (kemarahan) sekiranya, dia berkata; a'udzubillahi minasy syaiton nirrajim (Hadis riwayat al-Bukhariyy dan Muslim dan Tarmidziyy)

@ Mengubah posisi

Kauselor sendiri ada berpendapat seperti ini. Jika seseorang itu marah dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk, if tak reda juga, baring supaya dapat melegakan sikit emosi. Menurut Imam al-Ghazaliyy posisi diubah sedemikian kerana untuk mendekatkan jarak ke bumi , diharapkan fizikal dan emosi akan menjadi setenang bumi, tambahan pula manusia ni diciptakan dari tanah.


Daripada Abu Dzar berkata sesungguhnya Rasulullah bersabda kepada kami: Apabila seorang diantara kamu marah dan (dalam keadaan) dia berdiri,maka (hendaklah) dia duduk, maka sesungguhnya akanhilanglah kemarahan daripadanya, namun jika tidak,maka (hendaklah) dia berbaring.(Hadith riwayat AbuDawud dan Ahmad)

@ Berwudhu' dan mandi

Salah satu punca kemarahan daripada hasutan syaitan; syaitan pula dijadikan daripada api. Sebab itulah disarankan berwudhuk kerana air adalah elemen yang dapat memadam api.

Sesungguhnya kemarahan itu daripada syaitan dan dijadikan syaitan daripada api, dan api bolehdipadamkan dengan air, maka apabila seorang daripadakamu marah berwudhuklah.(Hadith riwayat Abu Dawud, Ahmad danTabraniyy)

Imam al-Ghazzaliyy dalam Ihya' juga meriwayatkan marahibarat api yang menyala di dalam hati, jadi, apabila marah seseorang perlu duduk jika berdiri dan baring jika dia dalam posisi duduk. Seterusnya jika gagal membendungkemarahannya, disarankan mengambil wudhuk, dengan air yang sejuk atau mandi. (al-Ghazzaliyy, 2003)

@ Diam
...dan hendaklah apabila seorang dari kamu merasa marah maka hendaklah dia diam. (Hadis riwayat Ahmad)

@ Ingat kepada Allah
..ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa...(al-Kahfi 18: 24)
ՙ
Ikrimahberkata maksud jika Engkau lupa adalah jika engkau marah. (al-Mawardiyy, Ali bin Muhammad, al-Imam, 1985)

@ Bersederhana

Islam menganjurkan kesederhanaan dalam banyak aspek,termasuklah apabila marah. Oleh itulah Imam al-Ghazzaliyy juga menyarankan supaya bersederhana apabila marah.


Begitulah serba sedikit mengenai pengurusan marah menurut Islam yang dapat dikongsi, diharap kita dapat sentiasa berusaha untuk memperbaiki lagi akhlak kita. Insyaallah =)

Waallahu'alam.

Jom Solat Jemaah

Bismillahirrahmanirrahim~

Alhamdulillah, kita masih lagi dalam mood cuti. Masih dalam pertengahan cuti. Semoga pada waktu cuti ini, kita dapat memanfaatkannya. Insyaallah. =)

Maka hari ini jom kita recall seketika apa itu solat jemaah.


Pengertian solat jemaah

Solat jemaah ialah solat beramai-ramai yang sekurang-kurang bilangannya selain daripada solat fardhu Jumaat ialah 2 orang.

Seorang menjadi imam dan seorang menjadi makmum. Semakin ramai bilangan jemaah maka semakin besar pula fadhilat pahalanya.



Solat jemaah adalah berlainan hukumnya menurut jenis solat yang dikerjakan, iaitu:

@Fardhu ain pada solat Jumaat;

@Fardhu kifayah pada solat fardhu lima waktu; dan

@Sunat pada solat jenazah dan solat-solat sunat yang disunatkan berjemaah padanya, seperti solat dua hari raya, solat gerhana bulan dan matahari, solat minta hujan, solat terawih dan solat witir pada bulan Ramadhan.



Tuntutan berjemaah pada solat fardhu

Tuntutan berjemaah pada solat 5 waktu yang selain daripada solat fardhu Jumaat, pada pendapat yang masyhur dan paling sohih menurut Imam an-Nawawi adalah tuntutan fardhu kifayah yang diwajibkan bagi orang-orang lelaki yang berakal, baligh, bermukim, mempunyai pakaian menutup aurat dan tidak mempunyai apa-apa keuzuran syarie.


Jadi bererti apabila sesebuah kampung atau mukim mendirikan solat jemaah di tempat yang dikira menzahirkan syiar Islam seperti di masdjid atau surau, maka gugurlah dosa atas orang-orang kampung atau mukim yang tidak hadir bersolat jemaah. Tetapi sekiranya tidak didirikan solat jemaah maka semua penduduk kampung atau mukim itu berdosa.


Dalil tentang amat kuatnya tuntutan berjemaah itu ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bahawa, Rasulullah s.a.w pernah mengancam untuk membakar rumah orang yang meninggalkan solat berjemaah.

Imam Muslim pula meriwayatkan hadith daripada Abu Hurairah r.a:

Ada seorang lelaki buta telah datang mengadu kepada Nabi s.a.w bahawa dia tidak mempunyai orang yang boleh memimpinnya pergi ke masjid. Oleh itu dia mengharapkan Baginda memberi kelonggaran kepadanya untuk bersolat di rumahnya. Pada mulanya Baginda telah membenarkannya, tetapi kemudiannya Baginda menarik balik kebenaran tadi setelah Baginda mengetahui bahawa si buta tadi dapat mendengar seruan azan solat yang dikumandangkan di masjid.



Fadhilat (kelebihan) solat berjemaah

Fadhilat solat berjemaah amat besar sekali berbanding dengan solat bersendirian. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:

Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda). (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Sebenarnya fadhilat solat berjemaah adalah bertali arus, sambung menyambung, mengembang dan membesar. Orang yang bersolat jemaah bukan sahaja mendapat setakat 27 darjat, malah dia akan mendapat banyak fadhilat dan keuntungan sampingan lain lagi semasa dia berulang alik ke masjid dan semasa dia berada dalam masjid.

Sedikit peringatan kembali kepada yang telah lupa, betapa banyaknya fadhilat solat berjemaah yang kebanyakan kita tahu. So, kawan-kawan masa cuti ni, jom tingkatkan lagi amalan dan kualiti ibadah! Jom solat jemaah! =)

Wallahu a’lam.


sumber

Perutusan YDP BADAM sempena Maal Hijrah 1433 H

Bismillahirrahmanirrahim~
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Sahabat2 sekalian,

Mendahului perutusan ini, kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t kerana di atas taufik dan inayah-Nya dapat kita masih diberikan kesempatan menyambut Maal Hijrah 1433H bersamaan 2011M pada tahun ini dalam suasana kesederhanaan dan penuh kerahmatan.



Hari ini, seluruh umat Islam sedang memperingati peristiwa penghijrahan Rasulullah s.a.w. yang penuh barakah itu. Bagi kita, sambutan ini merupakan kesinambungan dalam memperingati dan menghayati perjuangan Rasulullah s.a.w. Peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. dari Mekah ke Madinah adalah satu gerakan berstrategik melalui penjanaan daya kreativiti yang tinggi dilatari oleh tradisi keilmuan dan ketakwaan kepada Allah s.w.t



Hijrah yang telah berlaku dalam sejarah kehidupan RasullulLah lebih 1400 tahun lalu, telah membawa era baru dalam perjuangan menegakkan Islam itu sendiri. Kita tahu sebelum peristiwa hijrah ini Rasulullah saw telah membuat pelbagai usaha untuk menegakkan islam dibumi Mekah namun disebabkan kepayahn yang perlu dihadapi terlalu berat maka Allah swt telah memerintahkan Rasulullah saw berhijrah ke Madinah sebagai langkah stratergi lain yang akhirnya membuahkan kejayaan kepada kebangkitan Islam.


Jika kita soroti peristiwa Hijrah yang berlaku, ianya mengaitkan peristiwa bagaimana tekanan yang diterima oleh RasulLah saw dan para sahabat dalam usaha mereka menerangkan agama yang mentauhidkan Allah kepada kaum musyrikin Mekah. Usaha yang dijalankan selama 10 tahun itu menerima pelbagai rintangan. Bukan sekadar 'lebam biji mata', tetapi lebih hebat daripada itu. RasululLah saw pernah dihempap dengan perut unta, dibaling dengan najis dan batu hingga tubuhnya berdarah.


Dalam peristiwa yang lain pula hijrah RasululLah saw adalah disebabkan Islam tidak dapat disempurnakan secara keseluruhannya kerana tentangan yang diterima. Kaum musyrikin Mekah amat kuat berpegang kepada ajaran jahiliyyah dan menolak semua fahaman yang lain. Justeru itu nabi mendapat perintah supaya berhijrah agar dengan hijrah, Islam itu dapat dilaksanakan secara keseluruhannya.


Hijrah juga memperlihat kita kita semua bagaimana penyatuan kaum muhajirin dan ansar. Walau pun mereka baru berkenalan selepas peristiwa hijrah, namun mereka sanggup korbankan apa yang ada pada diri mereka untuk kebaikan Islam dan penganutnya. Mereka bukan sahaja korbankan harta benda, wang ringit, masa dan tenaga tetapi ada yang berkorban isteri untuk membolehkan kaum muhajirin yang kehilangan isteri dalam peristiwa hijrah menikmati kehidupan yang lebih sempurna.


Antara pengajaran yang diambil dari peristiwa di atas ialah bahawa perjuangan menegakkan Islam itu bukan olok-olok atau kerja main-main. Sebaliknya perjuangan Islam itu pasti ada rintangan dan cabarannya seperti mana yang telah dihadapi oleh Rasulullah saw dan sahabat2. Oleh itu, sempena tahun hijrah yang akan datang ini marilah kita sama-sama meletakkan matlamat untuk terus memperjuangkan dakwah dan perjuangan yang dibawa oleh Rasulullah saw. Rugilah kita jika hanya meletakkan matlamat hidup ini hanyalah untuk mengecapi kejayaan dalam pelajaran dan kehidupan tanpa sedikit pun menghiraukan dakwah dan perjuangan Islam. Disini kita diharapkan moge2 meletakkan kembali matlamat yang paling utama dalam hidup kita ini adalah perjuangan yang telah Rasulullah saw tinggalkan kepada kita. Moge kita kuat dalam menghadapi cabaran yang bakal muncul tiba dalam dakwah dan perjuangan kita.


Hijrah juga membawa pengajaran kepada kita hari ini bahawa Islam perlulah dilaksanakan dalam bentuk keseluruhannya. Bukan sekadar mendirikan masjid, bank Islam, ekonomi Islam, pajak gadai Islam itu ertinya kita sudah menjalankan hukum Islam. Itu baru sebahagian dari tuntutan Islam. Hijrah membawakan maksud bahawa kita perlu laksanakan Islam secara keseluruhan, samada dari segi perundangannya, politiknya, sosialnya serta eknominya semuanya harus dalam bentuk Islam. Dalam erti kata yang lebih mudah, peristiwa hijrah ini menghendaki kita supaya meletakkan setiap perkara dalam hidup kita ini ada kaitannya dengan Islam ( agama ) tanpa satu pun yang terlepas bermula dari sekecil2 perkara sehinggalah yang paling besar. Jika ada perkara yang kita pisahkan ia dengan agama maka perbuatan itu perlu kita ubah dan hijrah daripadanya serta merta sebelum mendapat murka daripada Allah swt.



Selanjutnya iktibar dari peristiwa hijrah kita perlu mengorbankan apa yang kita miliki dan sayangi sebagai sandaran menegakkan perjuangan Islam. Umat Islam perlu berkorban kerana nilainya di sisi Allah swt amat tinggi. Daripada perisitwa hijrah juga kita ketahui banyak pergorbanan yang telah dibuat oleh Rasulullah saw dan sahabat2 semata-mata untuk melihat Islam tertegak di bumi Mekah dan Madinah ketika itu. Segenap perkara mereka pertaruhkan supaya Islam itu dapat ditegakkan tanpa sebarang rasa ragu-ragu dan kecewa dalam diri mereka. Inilah iktibar yang perlu kita ambil daripada peristiwa hijrah ini iaitu sanggup berkoran apa yang yang ada pada diri ini samada masa, wang, tenaga, idea dan semuanya supaya dakwah dan perjuangan Rasulullah saw ini terus terlaksana.



Akhir sekali, dikesempatan ini, ingin saya mengajak sahabat-sahabat supaya berhijrah daripada matlamat hidup kita yang sementara kepada matlamat hidup yang hakiki iaitu memperjuangkan Islam supaya ia tertegak dalam diri kita, masyarakat sekeliling dan seterusnya diseluruh dunia. Oleh itu, sepanjang cuti ini sama-samalah kita membuat usaha yang mampu menjayakan matlamat hidup hakiki kita ini supaya masa cuti kita ini tidak disia-siakan dengan perkara yang melalaikan dan tidak langsung dapat menjadi hujah kepada kita ketika dihisab dihadapan Allah swt kelak.





~ Selamat bercuti dan Salam Maal Hijrah buat semua, sama-samalah kita berhijrah daripada kesyirikan, kekufuran dan kejahilan, moge2 kita kembali mendapat nilaian disisi Allah swt ~

Selamat Menghadapi Peperiksaan

Bismillahirrahmanirrahim~

Alhamdulillah, setelah selesai kita berhari raya eidul adha, kini peperiksaan pula yang menjelang tiba. Pastinya, sahabat-sahabat sedang gigih berusaha. Berusaha untuk meraih kejayaan. =) Semoga kita tenang menghadapi minggu peperiksaan ini, seminggu berbaki gunakanlah sebaiknya. Belajarlah selagi mana kita mampu. Timbalah ilmu bukan sekadar untuk peperiksaan tapi sepanjang hayat. 



Untuk berjaya perlu berusaha. Tanpa usaha, kejayaan hanya mampu jadi bayangan. Untuk mencapai kejayaan perlu bersusah payah bukan bersenang lenang. Tanpa usaha, berdoalah macam mana pun, kejayaan tak datang bergolek. Ingat sifir; 

doa + usaha + tawakal = kejayaan. 

Sifir kejayaan mudah di dunia. Macam-macam gaya belajar dah kita praktik untuk terus berjaya kekalkan pointer. Each semester, wajib 3.5 ++ but adakah kita terlepas pandang sesuatu? 



Siapa yang memberi kita kejayaan? Siapa yang membenarkan kita untuk mendapatkan kejayaan? Siapa yang benarkan kita sihat lalu kita berusaha bersungguh-sungguh? Siapa yang memberikan berbagai-bagai kenikmatan, kemudahan dalam pembelajaran? Dan jangan dilupa Dialah penentu takdir kamu. =’) 




Yes, pointer, grade keimanan dengan Allah, sewajarnya A ++. 4 flat. Sayang, seribu kali sayang, pointer dengan Allah diabaikan. =’) Siapa kita untuk melupakannya? Pesanan terakhir, biar macam mana hardwork pun kita berusaha, serahkan semuanya pada Dia. Berusahalah selagi mampu. Pointer dengan Allah juga mesti kena jaga. Thumbs up dekat muslimin dan muslimat yang tetap menjaga hubungan dengan Allah. Berusaha, berdoa, bertawakal. Bukan kerja mudah nak kekalkan hubungan dengan Allah like A ++. Agak senang nak berjaya get straight A’s masa exam. 



Kalau kita sangat senang nak stay up untuk study so, apa kata kita stay up untuk qiam pula? =) Pilihan di tangan kita. 


Buat terbaik masa exam nanti! Moga Allah membantu seiring dengan usaha kita. Amin! =)

Malam Sejuta Mahabbah

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah… Minggu lepas kami baru sahaja melaksanakan program yang dipanggil sebagai Malam Sejuta Mahabbah. Program ini merupakan salah satu program dibawah kendalian Lajnah Usrah dan Tarbiyyah atau ia lebih dikenali di IPG KDRI sebagai Lajnah KAZOKU. Program seperti ini merupakan salah satu cabang usrah umum. Objektif utama program ini dijalankan ialah untuk merapatkan ukhuwah sesame nuqaba dan 
mad’u Semester 1.


Adapun usrah  bermaksud kumpulan atau individu atau mukmin yang beriman dengan agama Islam, berusaha dan tolong- menolong di antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam berdasarkan kepada perintah Allah di dalam surah al-Maaidah ayat 2 yang bermaksud “ Dan hendaklah kamu bertolong-tolong untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolong dalam membuat dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaan-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya).


Pembentukan Usrah yang pertama yang dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w ialah di rumah al-Arqam bin Abi –Arqam. Rasul mengajar mereka yang hadir setiap ayat Quran yang diturunkan. Baginda juga menekankan proses pembinaan sifat-sifat luhur seperti baik hati,amanah, bertanggungjawab, bercakap benar, berani dan sebagainya di dalam diri para sahabat.

Jelaslah di sini bahawa ‘usrah’ bukan sahaja tempat untuk menyampaikan atau mendapatkan ilmu, malahan ia merupakan tempat untuk sesama ahli kumpulan membincangkan sesuatu masalah yang timbul dan juga tempat untuk membentuk peribadi dan sahsiah ahli usrah dan bertolong-tolong  apabila ada ahli yang  ditimpa kesusahan. Usrah juga merupakan satu medium dakwah untuk berdialog mengenai Islam secara dinamik.



 Manakala al-Imam Asy-Syahid Hasan Al-Banna telah mentakrifkan ukhuwah: 

“Yang saya maksudkan dengan ukhuwah ialah hati dan jiwa yang terikat dengan ikatan aqidah.”

Ukhuwah ialah hati atau jiwa yang terikat. Ia diikat oleh Tauhidullah dan bukan dengan ikatan yang lain. Tauhid kepada Allah Subhanahuwata’ala merupakan ikatan yang paling kukuh. Dengan ukhuwah seseorang itu akan merasai bahagia bersama-sama dengan saudaranya.
Perpecahan pula adalah saudara kepada kekufuran.




Ade sesi masak oleh pimpinan ljnah dan naqib.. Yer…
Selepas itu, usai solat Isyak berjemaah ada disediakan makanan.




Waallahu'alam.

Perbahasan penting ibadah korban

Bismillahirrahmanirrahim~ 


Bulan Zulhijjah dan Hari Raya Eidul Adha adalah salah satu bulan dan hari yang penting kepada umat Islam kerana terdapat padanya satu ibadah yang telah disyariatkan oleh Allah s.w.t iaitu ibadah haji dan korban. Bagi mereka yang ingin melaksanakan korban maka di sini saya ingin berkongsi beberapa perbahasan hukum korban semoga ia dapat memberi manfaat kepada kita semua.


Ibadah korban dalam bahasa Arab dipanggil sebagai Udhiyyah (أضحية). Ia adalah satu nama untuk binatang yang disembelih pada hari raya Eidul Adha. Di sisi syara’ ia bermaksud satu penyembelihan binatang yang khusus dengan niat ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah pada hari-hari yang khusus.

Terdapat banyak hadis yang menyatakan kelebihan melakukan ibadah korban ini. Antaranya ialah hadis yang berbunyi:

عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا عَمِلَ ابْنُ آدَمَ يَوْمَ النَّحْرِ عَمَلًا أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ هِرَاقَةِ دَمٍ وَإِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَظْلَافِهَا وَأَشْعَارِهَا وَإِنَّ الدَّمَ لَيَقَعُ مِنْ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ بِمَكَانٍ قَبْلَ أَنْ يَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ فَطِيبُوا بِهَا نَفْسًا


Yang bermaksud:
Daripada Aisyah R.A sesungguhnya Nabi s.a.w bersabda: Tidaklah seorang anak Adam melakukan amalan pada hari Raya yang lebih disukai oleh Allah s.w.t daripada menumpahkan darah (melakukan korban) kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Qiamat dengan tanduk-tanduknya dan kaki-kakinya serta bulu-bulunya dan sesungguhnya darah tersebut akan berada satu tempat di sisi Allah (diterima olehNya) sebelum ia mencecah bumi maka jadikanlah dirimu suka akannya (korban)”

(Riwayat Al-Hakim, Ibn Majah dan At-Tirmizi dengan kata beliau: Ini hadis Hasan Gharib-lihat Nailul Authar 5/108)



Diantara hikmah Ibadah Korban ialah :

1. Mensyukuri nikmat Allah yang amat banyak.
2. Menghargai nikmat diberi kehidupan oleh Allah dari tahun ke tahun.
3. Menghapuskan dosa-dosa.
4. Melakukan kebaikan kepada anggota keluarga dan masyarakat.


Hukum Ibadah Korban

Hukumnya adalah sunat muakkad (amat dituntut) secara kifayah (sunat kifayah) untuk setiap rumah atau keluarga yang ramai dengan maksud memadai hanya seorang ahli keluarga melaksanakannya manakala yang lainnya tidak dituntut untuk melakukan ibadah sunat ini. Sekiranya tidak maka ia adalah sunat ‘aini yang mana individu tersebut dituntut melakukannya sekali seumur hidup. Sekiranya ditinggalkan dalam keadaan dia berkemampuan maka hukumnya adalah makruh sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Al-Imam Syafie (lihat Al-Iqna’ syarah Abi Syuja’)



Ibadah korban juga boleh menjadi wajib disebabkan seseorang itu bernazar untuk melakukan ibadah korban seperti juga ibadah-ibadah yang lain. Begitu juga sekiranya pemilik binatang ditanya untuk apakah binatang ini lalu dijawabnya, “Ini adalah untuk korban” maka berkata setengah ulama hukumnya itu sama dengan nazar juga maka haram ke atasnya memakan daging binatang tersebut dan susunya. Namun sekiranya hanya meniatkan bahawa binatang tersebut untuk korban tetapi tidak melafazkannya maka tidak menjadi wajib korban. Sekiranya seseorang itu berkata, “Ini adalah untuk korban InsyaAllah/ korban sunat” maka tidak menjadi wajib. Oleh itu maka mereka yang ada binatang dan pada mulanya ingin melakukan ibadah korban tetapi masih belum pasti maka hendaklah dia berhati-hati.




Syarat Ibadah Korban

1. Syarat Orang yang melakukan ibadah korban:
a. Islam
b. Merdeka (bukan hamba)
c. Mempunyai kemampuan dan belanja yang melebihi hajatnya dan keluarga yang     
    ditanggungnya pada hari raya dan hari Tasyriq.

2. Syarat sah binatang korban:
a. Binatang ternakan iaitu:
- biri-biri yang masuk umur dua tahun atau yang sudah bersalin gigi walaupun belum genap setahun.
- Kambing atau lembu atau kerbau yang cukup umur dua tahun dan masuk pada tahun ketiga.
- Unta yang cukup umur lima tahun dan masuk pada tahun keenam.
- Binatang paling utama mengikut turutan adalah unta, lembu atau kerbau kemudian kambing atau biri-biri. Yang paling afdal untuk dikorbankan ialah binatang yang paling sihat dan banyak dagingnya.

b. Binatang ternakan seperti unta, lembu dan kerbau setiap ekor boleh dibuat tujuh bahagian walaupun untuk tujuan lain-lain seperti akikah, korban dan sebagainya manakala selainnya hanya dikira satu bahagian untuk seekor.

c. Selamat daripada cela yang mencacatkan dan mengurangkan dagingnya seperti buta sebelah matanya, sakit, tempang atau patah kakinya,kurus atau gila. Namun sekiranya hanya patah giginya, kudung ekornya sejak asal atau patah tanduk dan terbelah telinganya maka tidak mengapa tetapi makruh sahaja.


3. Waktu sah melakukan korban ialah bermula setelah berlalunya dua rakaat sunat hari raya dan dua khutbah yang ringkas selepas naik matahari pada pagi hari raya itu. Disunatkan melambatkan sembelihan selepas solat dan harus sembelih sebelum solat. Waktu tersebut kekal sehingga terbenam matahari akhir hari tasyriq (13 zulhijjah). Sembelihan sah tidak kira malam atau siang tetapi makruh pada waktu malam.



Perkara yang disunatkan dalam ibadah korban

Perkara yang disebutkan di bawah hampir menjadi kesepakatan semua fuqaha’. Perkara-perkara tersebut adalah seperti:

1. Mengikat binatang korban (tidak melepaskannya merata-rata) untuk menzahirkan kesediaan tuannya untuk melakukan korban dan syiar agama Islam.
2. Menggantung sesuatu pada tengkuk binatang tersebut atau membuat tanda agar diketahui bahawa ia untuk dikorbankan.
3. Tidak memerah susunya, mengambil bulunya atau menggunakannya seperti menunggangnya.
4. Menariknya ketempat korban dengan cermat dan baik tanpa berkasar seperti menendangnya atau memukulnya.
5. Menyembelih sendiri binatang korban sekiranya ia mampu kerana mengikut sunnah Rasulullah s.a.w yang menyembelih sendiri lebih 60 ekor binatang korban dengan tangan baginda yang mulia sebagaimana hadis riwayat Imam Ahmad (lihat Nailul Authar 5/505).
6. Menyembelih dengan menghadap qiblat, membaca bismillah, selawat, bertakbir serta berdoa supaya diterima.
7. Orang yang melakukan korban hadir ke tempat sembelihan dan melihat sendiri binatang tersebut semasa disembelih.
8. Disunatkan berdoa seperti doa:

وجهت وجهي للذي فطر السموات والأرض حنيفا وما أنا من المشركين إن صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين لا شريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين اللهم منك ولك



Kemudian dia berkata:
بسم الله, والله أكبر, اللهم تقبل مني

9. Tidak memotong kuku dan rambut setelah masuk bulan Zulhijjah kerana hadis yang berbunyi:
من أراد أن يضحي فدخل العشر فلا يأخذ من شعره ولا من أظفاره شيئاً حتى يضحي

Ertinya :

Barangsiapa yang ingin menyembelih ( berkurban ), dan telah masuk sepuluh awal Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya sehinggalah sampai korban dilaksanakan" ( Muslim, 3/39 )



Hal-hal lain berkaitan individu yang melakukan korban :

1. Memadai niat korban pada ketika sembelih (bagi orang yang hadir ke tempat sembelih) atau sebelumnya ketika mana telah ditentukan binatang yang hendak disembelih. Tidaklah wajib niat pada ketika sembelih sahaja.
2. Memadai juga niat korban dan sembelihan diwakilkan kepada orang lain. Niat korban boleh dibuat ketika mewakilkannya manakala wakil hanya sembelih sahaja.
3. Tidak sah niat selepas sembelihan berlaku.
4. Niat adalah seperti berikut: Aku jadikannya (binatang ini) sebagi korbanku kerana Allah s.w.t.
5. Sah juga ia menyerahkan (wakilkan) niat kepada orang lain yang muslim lagi mumayyiz.
6. Dibenarkan melantik seorang pengurus untuk membeli binatang korban, meniatkan untuknya, menyembelih, membahagikan daging dan segala urusan yang berkaitan.
7. Tidak harus korban untuk orang lain tanpa izinnya dan tidak harus korban untuk si mati tanpa ada wasiat darinya. Namun para ulama mazhab Hanafi dan Maliki membenarkannya dan pahala tersebut adalah kepada si mati tetapi haram di sisi Hanafi memakan daging korban itu.



Hukum berkaitan daging korban
1. Korban yang sunat adalah disunatkan untuk dimakan tidak melebihi satu pertiga untuk mendapat keberkatan darinya manakala yang wajib pula wajib disedekahkan kesemuanya dan haram dimakan.
2. Mengikut pendapat yang paling kuat (Al-asoh) di sisi mazhab Syafie daging korban adalah wajib disedekahkan walaupun sedikit kepada faqir miskin sekalipun seorang sahaja. Paling baik disedekahkan semuanya dan dimakan sedikit sahaja oleh tuan empunya korban.
3. Mazhab Hanafi dan Hanbali dan pandangan muktamad dalam mazhab syafie pula berpandangan sunat membahagikan daging korban kepada 3 bahagian. Satu bahagian dimakan sendiri, satu bahagian lagi disedekahkan kepada fakir miskin dan satu bahagian terakhir dihadiahkan kepada mereka 
yang berada atau kaya.
4. Haram menjual kulit binatang korban, daging, anggotanya, kepalanya dan lain-lain samada korban wajib atau sunat.
5. Tidak harus memberikan tukang sembelih kulit atau daging korban sebagai UPAH kepadanya namun sekiranya disedekahkan kepadanya atas dasar orang miskin atau berhajat maka dibenarkan.
6. Haram memindahkan daging korban yang dikorbankan di sebuah negeri ke negeri yang lain.
7. Dibenarkan untuk menyimpan daging-daging kurban walaupun melebihi 3 (tiga) hari berdasarkan hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Muslim.
8. Ulama berbeza pendapat dalam hal memberi sedekah daging korban kepada orang kafir, sebahagian mazhab mengatakannya haram, ada yang mengatakannya makruh dan Mazhab Hanbali, Hanafi mengatakannya sebagai harus kerana ia bukannya sedeqah wajib. Sekiranya korban wajib maka ia adalah haram di sisi mereka. Namun tiada khilaf, mendahulukan umat Islam adalah lebih utama dalam hal ini.


Wallahu ‘Aalam

Sumber :

The Kite Runner

video

there is a way to be good again......

tagline dari cerita ini menarik......pasti ada cara untuk menjadi baik lagi

TAYANGAN FILEM ISLAMIK
'THE KITE RUNNER'

HARI : SELASA 
TARIKH : 11 OKTOBER 2011
TEMPAT : DEWAN UNGKU OMAR

Sepintas lalu: Cerita ini membawa tema persahabat antara Hassan dan Amir yang berlatarkan Kabul, Afghanistan pada tahun 70 an sebelum Soviet Union menguasai Afghanistan dan juga masa sekarang. Hassan merupakan orang suruhan Amir dan sanggup melakukan apa sahaja untuk Amir walaupun menyakiti dirinya sendiri. Tema persahabatan dalam cerita ini sangat kukuh.

Hassan tetap mengenang Amir sebagi sahabatnya walaupun Amir memfitnahnya mencuri jam tangan yang dihadiahkan oleh ayah Amir tujuannya, untuk mengelakkan Hassan disakiti kerananya lagi kerana itulah Amir menggunakan cara tersebut untuk menghalau Hassan dari rumahnya.

Kemasukan Soviet Union ke Afghanistan menyebabkan Amir terpaksa berpindah hingga ke Amerika. Amir membesar dan menjadi seorang penulis dan kembali ke Kabul untuk mencari anak Hassan demi menebus rasa bersalahnya....adakah dia berjaya?

 Kisah persahabatan dua sahabat

 Muslimat 

Muslimin 



'part' yang membuatkan muslimat ada yang menangis

video
Nilai yang dibawa dalam cerita ini sangat tinggi. Yang mana baik, ambillah, yang mana buruk, tinggalkan.

Lajnah Publisiti &Promosi Usrah BADAM

MUTTHAQ & Malam Kesenian Islam

Bismillahirrahmairrahim~

Click for larger image
Insyaallah, pada 28 September 2011 ini, akan diadakan MUTTHAQ & Malam Kesenian Islam Anjuran JAPIM dan Balai Islam al-Muttaqin. Info seperti dalam poster.

Program Bedah buku Benteng yang kukuh Himpunan Hadis peneguh Iman & Islam

Bismillahirrahmanirrahim~

Insyaallah, pada hari Ahad ini akan diadakan Program Bedah buku oleh Ustaz Muhammad Muhammad Afif dari IPG Kampus Tuanku Bainun. Bermula pada jam 2.30 dan akan berakhir setelah menunaikan solat asar berjemaah.




Jom datang! =)

Perutusan YDP BADAM sempena Aidilfitri 1432 H

Pesanan Ikhlas Sempena Syawal 1432H


Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar. Lafaz mulia kita sama-sama tuturkan di pagi Syawal, membesarkan, memuji dan melahirkan rasa syukur atas nikmat kemenangan yang Allah kurniakan kepada hambaNya setelah melalui madrasah Ramadan. Begitu indah sekali Islam mengajar umatnya merayakan kemenangan, memulangkan kembali nikmat kemenangan itu kepada pemberi segala kemenangan, Allah yang Maha Pemberi Kemenangan.


Sesungguhnya Ramadhan yang berlalu menjadikan kita lebih unggul jati dirinya, lebih kuat untuk menempuhi ujian baki sebelas bulan yang mendatang. Hamba yang benar-benar beruntung dengan nikmat Ramadan yang lalu ialah mereka yang dimusnahkan segala dosanya yang lalu, laksana bayi kecil yang lahir ke dunia.Bersih peribadinya, tenang hatinya, baik budi pekertinya, tetap dan istiqamah dalam melakukan kebaikan dan kebajikan terhadap dirinya, keluarga, masyarakat dan negaranya. Maka, saya mendoakan seluruh warga IPG Kampus Dato` Razali Ismail khususnya semua guru pelatih sekalian agar digolongkan dalam golongan yang beruntung, kerana saya percaya kalian semua sudah berusaha sedaya mungkin memanfaatkan Ramadan kali ini, menjadi hamba yang paling taat kepada Pencipta Yang Agung.


Maka, seraya itu juga dititipkan kisah Ahzab ini dalam takbir raya kita, tanda ingatan kepada kita tentang perilaku kita merayakan Aidilfitri yang bakal menjelang. Pastikan kita meraikan lebaran dengan penuh kehambaan, kesederhanaan, kesyukuran dan saling menghubung dan merapatkan silaturrahim agar wujud kesatuan hati kita selaku umat Islam.



Dalam bulan Syawal ini mengingatkan kita kepada satu peristiwa besar yang berlaku kepada umat Islam di zaman Rasululullah di mana berlakunya perang Ahzab. Perang yang mengambil masa berbulan-bulan masanya, Baginda dan para sahabat menggali parit di seluruh kota Madinah, sewaktu masih berpuasa, ditambah dengan teriknya matahari dan dingin angin malam. Islam dikerah untuk berdepan tentera berkesekutu pakatan Quraisy dan Yahudi yang belot di Madinah. Tatkala keadaan cemas dan bimbang mendasari perasaan setiap penduduk Madinah ketika, Allah telah mengurniakan KEMENANGAN kepada umatnya yang sabar dengan turunnya tentera-tentera yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera. Dan Allah sendiri mengajar umat Islam ini dengan merayakan KEMENANGAN ini dengan penuh kesyukuran, kehambaan dan pujian terhadap Yang Maha Memberi Kemenangan.



Dalam suasana menyambut Hari Raya ini juga, adalah wajar ia disambut mengikut apa yang telah digariskan oleh syarak serta tidak dicemari dengan perkara-perkara yang dilarang. Saya menyeru kepada semua agar berusaha untuk memahami dan menghayati konsep hari raya yang sebenarnya. Sekiranya ia disambut di atas landasan agama, maka hari yang diraikan itu akan menjadi satu ibadah, tetapi jika ia disambut secara berlebihan, maka ditakuti ia akan menjadi dosa baru kepada kita setelah jiwa kita dibersihkan pada bulan Ramadhan. Rapatkanlah ukhuwah dengan jalinan silaturrahim, sebagai melengkapi tarbiyah ruhiyyah Ramadhan.



Pesanan khas saya kepada seluruh warga IPG Kampus Dato` Razali Ismail khususnya semua guru pelatih agar kita menjadikan Syawal ini satu titik mula cemerlang kita dalam akademik dan ibadah kita. Tekad kita sematkan semula, azam kita kuatkan kembali, ingin menjadi pelajar yang cemerlang, menjadi insan pendidik yang baik terhadap Tuhannya dan sesama Manusia iaitu generasi muda yang akan berada bawah tanggungjawab kita. Misi kita ialah membentuk insan yang seimbang tidak hanya ‘JERIS’nya tetapi turut seimbang dari segi DUNIA dan AKHIRAT. InsyaAllah sama-sama kita pasak kembali misi dan tujuan ini dalam diri kita semoga kita mampu melahirkan generasi yang berjaya seimbang dunia dan akhirat. Moga Allah bersama-sama dalam misi dan tujuan kita ini..InsyaAllah...





“ Selamat Hari Raya Aidilfitri “
Maaf Zahir & Batin...


Ikhlas daripada saya :
Mohamad Razif bin Mohamad Nawi
Exco Biro Agama Kerohanian dan Moral

Selamat Hari Raya Aidilfitri & Selamat Menyambut kemerdekaan ke-54

Bismillahirrahmanirrahim~


Di kesempatan ini Biro Agama Kerohanian & Moral (BADAM) mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pelajar IPG KAmpus Dato' Razali Ismail =)


Majlis Pelancaran Ihya Ramadhan & Aktiviti yang dijalankan sepanjang Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim~


Pada hari Ahad ini bersamaan 31 Julai 2011, akan diadakan Majlis Pelancaran Ihya Ramadhan pada jam 7.45-9.15 pagi di dewan al-Farabi. Justeru, sahabat-sahabat sekalian dikehendaki berkumpul pada jam 7.25 pagi.


Click for the larger image :)



(Aktiviti-aktiviti yang dijalankan akan diberitahu dari semasa ke semasa)

Online Buletin: Ramadhan Kareem (Ramadhan-Syawal edisi III 2011)

Bismillahirrahmanirrahim~


Alhamdulillah, buletin terbitan kali ke-3 telah berjaya disiapkan. Buletin ini sudah disiapkan sebelum Ramadhan lagi, namun, kerana ada sedikit masalah yakni masalah di bahagian percetakan, saya post di sini dahulu, boleh juga yang lain membacanya via online. Asif kerana tidak dapat mengedarkannya lagi. 

Ini risalah mini-Fikrah;



Buletin edisi 3;






Maaf di atas segala kesulitan~